Dzień Bezpiecznego Internetu - informacja dla Rodziców
Drodzy Rodzice!
W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu przypada we wtorek 9 lutego, ale obchody będą trwały przez cały luty i marzec. Luty to miesiąc, w którym również w naszej szkole w szczególny sposób będziemy zwracać uwagę dzieci na bezpieczeństwo w sieci oraz kodeks Dobrego Zachowania w Internecie – tzw. „netykietę”. Uważamy, że może to być dobra okazja do rozmowy z dziećmi w domu na ten temat. W obecnej sytuacji, kiedy pandemia przewróciła cały świat do góry nogami, temat staje się jeszcze ważniejszy. Edukacja na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu jeszcze nigdy nie była tak ważna jak teraz. Zapytajcie, co dzieci wiedzą o bezpieczeństwie w sieci, o etykiecie, co zapamiętały z lekcji i warsztatów oraz plakatów rozwieszonych w szkole. Te zasady należy z dziećmi powtarzać i utrwalać. Będziemy do nich wracać na kolejnych warsztatach, podczas całego roku szkolnego, nie tylko w lutym. Uważamy, że nasze wspólne działanie w tym temacie może przynieść najlepsze efekty. Sprawi, że dzieci będą pewnie i kulturalnie zachowywały się w Internecie, poza tym będą wiedziały, jak zachowywać się w przypadku zetknięcia się z nieodpowiednim zachowaniem innych internautów.
W rzeczywistym świecie przestrzegamy dzieci przed niebezpieczeństwami, jakie mogą im grozić: uczymy, jak bezpiecznie przejść przez ulicę, jak bezpiecznie bawić się na placu zabaw, a zapominamy, że wirtualnym świecie też czają się zagrożenia, których nie możemy bagatelizować.
Poniżej przedstawiamy jeszcze małe kompendium wiedzy o bezpieczeństwie w sieci.
Na początek zachęcamy do obejrzenia filmiku:
Sieć będzie dla dzieci kolejnym bezpiecznym „placem zabaw”, jeśli poznają podstawowe zasady bezpiecznego z niej korzystania.
Przydatne linki:
Wszystkich rodziców i pedagogów, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej na temat niebezpieczeństw czyhających na dzieci w internecie oraz tych, którzy chcieliby poznać skuteczne metody na wyeliminowanie zagrożeń, zapraszamy na polecane strony:
fdds.pl – oficjalna strona Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
www.saferinternet.pl – oficjalna strona projektu Komisji Europejskiej, realizowanego w Polsce przez konsorcjum: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę i Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa.
www.dzieckowsieci.pl - strona kampanii "Chroń dziecko w sieci", która ma na celu przestrzec rodziców przed konsekwencjami kontaktów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym ze szkodliwymi treściami w Internecie i wskazać im, jak ograniczyć ryzyko takich kontaktów.
www.edukacja.fdds.pl – platforma edukacyjna dla profesjonalistów, gdzie znajdą Państwo kursy e-learningowe dla dzieci i profesjonalistów, a także materiały edukacyjne oraz aktualne informacje o szkoleniach.
www.domowezasadyekranowe.fdds.pl - strona kampanii „Domowe Zasady Ekranowe”, która promuje zrównoważone korzystanie z urządzeń ekranowych, tak żeby nie stanowiły one zagrożenia dla relacji rodzinnych, rozwoju dzieci i zdrowia domowników. Żeby wykorzystywane świadomie i z umiarem były pozytywnym dodatkiem do rodzinnego życia, a nie jego centralnym punktem. Na stornie znajdują się rekomendacje Fundacji dotyczące ustalania Domowych Zasad Ekranowych.
www.necio.pl – serwis o bezpieczeństwie online, przeznaczony dla dzieci w wieku 3-6 lat.
www.dbi.pl – strona poświęcona tematyce obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu.
fundacja.orange.pl/kurs/ - Bezpiecznie Tu i Tam - kurs internetowy dla rodziców.
https://sieciaki.pl/ - sieciaki.pl to projekt edukacyjny prowadzony od lutego 2005 r. przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, w ramach programu „Dziecko w Sieci". Projekt Sieciaki.pl jest elementem programu „Safer Internet". Głównym partnerem projektu jest Fundacja Orange. Projekt ma na celu przede wszystkim edukację dzieci w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.
Informacja na temat zagrożeń w sieci, przekazana do szkół przez MEN
Bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży to gry komputerowe. Większość dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania.
Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia. Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.
Poniżej przekazujemy informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:
- Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
- Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np.
w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera. - Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj
z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć. - Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
- Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia
od komputera. - Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych
i szkolnych. - Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
- Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
- Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.
Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.
W dużej mierze to od nas - dorosłych - zależy, czy dzieci będą bezpieczne w sieci.
Z poważaniem
Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 3 w Brzezinach