Przesiewowe badania funkcji wzrokowych uczniów
W naszej szkole prowadzone są przesiewowe badania funkcji wzrokowych. Rodzice uczniów oddziału przedszkolnego oraz klas I-III uczestniczyli we wrześniu w spotkaniu organizacyjnym na ten temat. Wielu wyraziło zgodę na uzyskanie wsparcia dla własnego dziecka w zakresie diagnozy funkcji wzrokowych. Badania prowadzone są przez tyflopedagoga Annę Chruślińską-Kozieł zgodnie ze schematem badań przesiewowych funkcji wzrokowych opracowanego przez optometrystkę Barbarę Pakułę. Wstępna ocena cech narządu wzroku obejmuje: test widzenia do bliży, ocenę ruchów oczu (ruchy śledzące i sakkadowe gałek ocznych), badanie punktu bliskiego konwergencji, ocenę sprawności akomodacji (u dzieci powyżej 7 roku życia), fiksacji, ustawienia oczu, widzenia obuocznego oraz uwagi i kontroli wzrokowej. Badanie ma na celu wskazanie występujących trudności bądź ich braku oraz kierowanie w razie potrzeby do dalszej diagnozy.
Trudności w zakresie funkcji wzrokowych mogą przejawiać się problemami w zakresie techniki czytania i pisania, tj. wolnym tempem i słabym rozumieniem treści czytanego tekstu, obniżoną grafika pisma, popełnianiem błędów podczas przepisywania jak również wolnym tempem pracy, obniżoną sprawnością ruchową, wzmożoną męczliwością, słabą koncentracją uwagi, trudnościami w zachowaniu, bólami oczu lub głowy.
Po badaniu rodzic otrzymuje pisemną opinię zawierającą wyniki przeprowadzonych badań oraz wskazania dotyczące dalszego postępowania, kontynuowanie procesu diagnozy u specjalistów (okulista/optometrysta)w sytuacji stwierdzenia trudności, bądź wskazówki odnośnie zasad przestrzegania higieny wzrokowej.