Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Samorząd uczniowski na rzecz klimatu

Odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne zaczyna się w szkole!

Organizatorem projektu jest Fundacja Civis Polonus z siedzibą w Warszawie.

Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Nauczyciele pełniący funkcję opiekunów samorządu uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 3 w Brzezinach włączyli w program działania samorządu uczniowskiego (SU) kwestie związane z globalnym bezpieczeństwem klimatycznym i zrównoważonym rozwojem.

Uczniowie i uczennice zyskali świadomość GLOBALNYCH WYZWAŃ związanych ze zmianami klimatycznymi oraz doświadczenie prowadzenia konkretnych LOKALNYCH DZIAŁAŃ na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wierzymy bowiem, że nie można zostawić młodych ludzi jedynie z przerażającymi informacjami o katastrofie klimatycznej, ale należy dać im nadzieję w postaci poczucia własnego sprawstwa i możliwości przyczyniania się do pozytywnych zmian na miarę ich możliwości. SU wyraził opinie, w jaki sposób szkoła przystosowana jest do funkcjonowania w sposób przyjazny dla klimatu i sformułował wnioski, co do praktycznych zmian postaw szkoły i uczniów.

SU poszerzył wiedzę na temat zmian klimatycznych oraz ich skutków zarówno dla jednostek, społeczeństwa polskiego, jak i ludzkości; zdobył umiejętność podejmowania działań, które przyczyniają się do ochrony klimatu i tym samym do zrównoważonego rozwoju, w miarę swoich możliwości.

W październiku 2020 r. opiekunowie przeprowadzili apele na temat wyzwań klimatycznych stojących przed Polską i światem; a uczniowie szkolne audyty zrównoważonego rozwoju (zużycia wody, transportu do szkoły, energii, jedzenia w szkole, materiałów i pomocy naukowych).
Do dzieci i młodych ludzi dociera coraz więcej różnych informacji o tzw. globalnej katastrofie klimatycznej. Faktem jest, że to młodzi ludzie w największym stopniu będą odczuwać skutki zmian klimatu opisywane m.in. przez ekspertów ONZ (Według ekspertów Panelu Klimatycznego ONZ - IPCC - nasza bierność w walce ze zmianami klimatu może skończyć się globalną katastrofą klimatyczną. Prawdą jest, że proces ten już się rozpoczął: temperatura Ziemi rośnie; obecna dekada jest najcieplejszą dekadą od ponad 100 lat, nie tylko w Polsce. Ilość ekstremalnych zjawisk pogodowych przybiera na sile i rośnie ich liczba. Giną całe gatunki roślin i zwierząt). Obecnie młodzi ludzie podejmują działania protestacyjne m.in. w ramach Młodzieżowego Strajku Klimatycznego (czyli w ramach grupy uczniów i uczennic z całej Polski, którzy nie zgadzają się na przemilczanie i ignorowanie problemu, który jest kwestią kluczową dla przyszłości młodych ludzi). W tym projekcie odpowiadamy na niepokoje młodych ludzi i dzieci oraz potrzebę podjęcia działań, oferując im możliwość zmieniania swojego najbliższego otoczenia (szkoły) oraz własnych zachowań tak, by przyczyniać się do zmniejszania skutków ocieplania klimatu.

Czego się dowiedzieliśmy?
  • W naszej szkole oświetlenie jest ledowe, energooszczędne.
  • Okna są szczelne z uwagi na termomodernizację, dzięki czemu w budynku są małe straty ciepła.
  • W związku z pandemią koronawirusa podczas nauki stacjonarnej sale były wietrzone na każdej przerwie przy przykręconych grzejnikach.
  • Szkoła korzysta z odnawialnych źródeł energii w postaci paneli fotowoltaicznych.

W wyniku audytu ustalono, że korzystne byłoby rozsądne gospodarowanie energią elektryczną podczas lekcji, szczególnie w słoneczne dni. Wskazane byłoby oświetlanie pomieszczeń użyteczności publicznej tylko w razie potrzeby (toalety, sala gimnastyczna, pokój nauczycielski). Dowiedzieliśmy się, że dzieci zauważają nadmierne zużycie papieru na kserowanie, szczególnie na materiały powtórzeniowe, sprawdziany. Nauczyciele racjonalnie korzystają z papieru ksero, drukując dwustronnie. Zużyte materiały często są wykorzystywane do prac plastycznych.

Jakie zmiany warto wprowadzić?
  • Wykorzystanie technik pracy zdalnej zamiast drukowania czy kserowania, czyli przesyłanie wersji elektronicznej również w czasie nauki stacjonarnej.
  • Wtórne wykorzystanie papieru poprzez drukowanie po drugiej, niezapełnionej stronie.

To tylko przykłady naszych potrzeb w obecnych czasach klimatycznych, jak również pandemicznych i ogólnie naszej przyszłości w nowej edukacji.

Zatem podsumowując, myśl globalnie - działaj lokalnie!