Samorząd uczniowski na rzecz klimatu
Odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne zaczyna się w szkole!
Organizatorem projektu jest Fundacja Civis Polonus z siedzibą w Warszawie.
Projekt współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Nauczyciele pełniący funkcję opiekunów samorządu uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 3 w Brzezinach włączyli w program działania samorządu uczniowskiego (SU) kwestie związane z globalnym bezpieczeństwem klimatycznym i zrównoważonym rozwojem.
Uczniowie i uczennice zyskali świadomość GLOBALNYCH WYZWAŃ związanych ze zmianami klimatycznymi oraz doświadczenie prowadzenia konkretnych LOKALNYCH DZIAŁAŃ na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wierzymy bowiem, że nie można zostawić młodych ludzi jedynie z przerażającymi informacjami o katastrofie klimatycznej, ale należy dać im nadzieję w postaci poczucia własnego sprawstwa i możliwości przyczyniania się do pozytywnych zmian na miarę ich możliwości. SU wyraził opinie, w jaki sposób szkoła przystosowana jest do funkcjonowania w sposób przyjazny dla klimatu i sformułował wnioski, co do praktycznych zmian postaw szkoły i uczniów.
SU poszerzył wiedzę na temat zmian klimatycznych oraz ich skutków zarówno dla jednostek, społeczeństwa polskiego, jak i ludzkości; zdobył umiejętność podejmowania działań, które przyczyniają się do ochrony klimatu i tym samym do zrównoważonego rozwoju, w miarę swoich możliwości.
W październiku 2020 r. opiekunowie przeprowadzili apele na temat wyzwań klimatycznych stojących przed Polską i światem; a uczniowie szkolne audyty zrównoważonego rozwoju (zużycia wody, transportu do szkoły, energii, jedzenia w szkole, materiałów i pomocy naukowych).
Do dzieci i młodych ludzi dociera coraz więcej różnych informacji o tzw. globalnej katastrofie klimatycznej. Faktem jest, że to młodzi ludzie w największym stopniu będą odczuwać skutki zmian klimatu opisywane m.in. przez ekspertów ONZ (Według ekspertów Panelu Klimatycznego ONZ - IPCC - nasza bierność w walce ze zmianami klimatu może skończyć się globalną katastrofą klimatyczną. Prawdą jest, że proces ten już się rozpoczął: temperatura Ziemi rośnie; obecna dekada jest najcieplejszą dekadą od ponad 100 lat, nie tylko w Polsce. Ilość ekstremalnych zjawisk pogodowych przybiera na sile i rośnie ich liczba. Giną całe gatunki roślin i zwierząt). Obecnie młodzi ludzie podejmują działania protestacyjne m.in. w ramach Młodzieżowego Strajku Klimatycznego (czyli w ramach grupy uczniów i uczennic z całej Polski, którzy nie zgadzają się na przemilczanie i ignorowanie problemu, który jest kwestią kluczową dla przyszłości młodych ludzi). W tym projekcie odpowiadamy na niepokoje młodych ludzi i dzieci oraz potrzebę podjęcia działań, oferując im możliwość zmieniania swojego najbliższego otoczenia (szkoły) oraz własnych zachowań tak, by przyczyniać się do zmniejszania skutków ocieplania klimatu.
Czego się dowiedzieliśmy?
- W naszej szkole oświetlenie jest ledowe, energooszczędne.
- Okna są szczelne z uwagi na termomodernizację, dzięki czemu w budynku są małe straty ciepła.
- W związku z pandemią koronawirusa podczas nauki stacjonarnej sale były wietrzone na każdej przerwie przy przykręconych grzejnikach.
- Szkoła korzysta z odnawialnych źródeł energii w postaci paneli fotowoltaicznych.
W wyniku audytu ustalono, że korzystne byłoby rozsądne gospodarowanie energią elektryczną podczas lekcji, szczególnie w słoneczne dni. Wskazane byłoby oświetlanie pomieszczeń użyteczności publicznej tylko w razie potrzeby (toalety, sala gimnastyczna, pokój nauczycielski). Dowiedzieliśmy się, że dzieci zauważają nadmierne zużycie papieru na kserowanie, szczególnie na materiały powtórzeniowe, sprawdziany. Nauczyciele racjonalnie korzystają z papieru ksero, drukując dwustronnie. Zużyte materiały często są wykorzystywane do prac plastycznych.
Jakie zmiany warto wprowadzić?
- Wykorzystanie technik pracy zdalnej zamiast drukowania czy kserowania, czyli przesyłanie wersji elektronicznej również w czasie nauki stacjonarnej.
- Wtórne wykorzystanie papieru poprzez drukowanie po drugiej, niezapełnionej stronie.
To tylko przykłady naszych potrzeb w obecnych czasach klimatycznych, jak również pandemicznych i ogólnie naszej przyszłości w nowej edukacji.
Zatem podsumowując, myśl globalnie - działaj lokalnie!